Getuigenis van Germaine De Villé

Foto mevrouw De VilléNaam: Germaine De Villé
Job: voormalig ontvanger van het OCMW
Duur van de carrière bij het OCMW: van 11 oktober 1972 tot 30 juni 2015, bijna 43 jaar!
 

Mevrouw De Villé, u gaat op pensioen, een welverdiend pensioen na een mooie loopbaan van 43 jaar bij het OCMW. We zijn benieuwd naar het verloop van uw loopbaan bij het OCMW.

 

 

Hoe bent u bij het OCMW terechtgekomen?

Ik heb gestudeerd voor kleuteronderwijzeres en mijn studies beëindigd in juni 72. Ik zocht werk als kleuteronderwijzeres en had nog geen werk gevonden toen men me aanraadde om bij het OCMW te gaan werken.
 
Ik ben begonnen bij de dienst onderhoudskosten in oktober 1972. In het begin had ik geen arbeidscontract en ontving ik sociale steun. Een beetje vergelijkbaar met de artikel 60-contracten van vandaag. In januari 73 slaagde ik voor een aanwervingsexamen redacteur (wat gelijkstaat met het huidige niveau C). Ik werd daarop benoemd in september-oktober 73.
Op de dienst onderhoudskosten hield men zich bezig met de behandeling van ziekenhuisfacturen en de controle van de territoriale bevoegdheid van het OCMW. Ik deed opzoekingen over de dossiers van personen in de kaartenbak en in de stemlijsten, een beetje zoals de werking van de kruispuntenbank nu, behalve dat men het manueel deed.
 
 

Hoe is uw carrière geëvalueerd? Wat waren de grote etappes?

Ik heb avondlessen gevolgen in administratief recht van 1973 tot 1976 in het Atheneum Bordet. Met dit diploma op zak, ben ik souschef geworden van het bureau, wat gelijkstaat met het huidige niveau B. Nadien heb ik beetje bij beetje de hiërarchische ladder beklommen om in 2004 directrice te worden. En in 2008 werd ik ontvanger. Ik ben er erg trots op om mijn carrière te beëindigen als ontvanger, maar ik heb ook geluk gehad in mijn carrière. De juiste opportuniteiten moeten zich op het juiste moment voordoen.
 

U eindigt uw loopbaan dus als ontvanger, een van de hoogste functies binnen een administratie. Graag wat meer uitleg over deze functie.

Weet u, ik heb mijn werk altijd met veel professionalisme uitgevoerd, dit geldt voor alle functies die ik heb vervuld. Als ontvanger heeft men zeker grote verantwoordelijkheden. De ontvanger moet het geld van het OCMW beheren en de geldsommen in kwestie zijn zeer groot. Maar dat is een beetje zoals thuis: men moet betalingen doen, ervoor zorgen dat het geld dat moet binnenkomen wel degelijk binnenkomt, enz.
 
Het feit dat ik ontvanger ben geworden geeft vooral persoonlijke voldoening maar alle agenten zijn belangrijk om de goede werking van de administratie te verzekeren.
 

Waarop moet men vooral letten in zijn werk? Welke raad zou u jongeren die aan het begin van hun loopbaan staan willen meegeven?

Men moet zin hebben om te werken, goed werk te verrichten, verantwoordelijk te zijn voor wat men doet en professioneel te zijn in zijn werk. Men moet zin geven aan wat men doet, het werk interessant maken zelfs wanneer het soms repetitief kan zijn, goed begrijpen wat men doet en zichzelf motiveren. Het respecteren van anderen is ook belangrijk.
 

Wat zijn de gedenkwaardige momenten van uw loopbaan bij het OCMW? 

In 1972 waren er 400 gebruikers bij het OCMW en waren we met 20-30 werknemers, zonder het rusthuis mee te tellen. Er waren toen slechts twee maatschappelijk werkers. Wat een groot verschil met vandaag nu we met meer dan 950 personeelsleden zijn, artikel 60-werknemers inbegrepen en er meer dan 6000 gebruikers zijn!
 
40 jaar geleden werkten we hard, maar er was ook plaats voor amusement. We hadden een middagpauze van 1:30, dus profiteerden we ervan om op restaurant te gaan of iets anders te doen. Zo heb ik tijdens de middag een naaicursus gevolgd!
 
En nadien was er begin januari het bal van de Burgemeester na het werk. We trokken in de toiletten onze avondjurken aan en maakten ons op. En op het bal dansten we tot in de vroege uurtjes.
 

Hebt u ten slotte nog een bijzondere anekdote die u met ons wil delen?

Wel ja, stel je voor dat ik deze week de vuilbakken heb moeten doen! Omwille van mijn nakende vertrek, was ik alles aan het sorteren en had ik al mijn oude dossiers van de tijd waarin ik directrice was bij onderhoudskosten, weggegooid. En voilà, de volgende dag, vroeg men mij naar documenten die niemand terugvond in de administratie. We moesten dus mijn oude documenten uit de vuilbakken gaan opvissen. Ja, als ontvanger moet men bereid zijn alle soorten werk te doen.
 

© OCMW van Sint-Jans-Molenbeek - Alphonse Vandenpeereboomstraat 14 - 1080 Brussel
Tel.: 02/412.53.11 - E-mail: cpas.ocmw.1080@molenbeek.irisnet.be

Created and hosted by Paradigm - Disclaimer