Persoonlijke hulpmiddelen
U bent hier: Home / Werken bij het OCMW / Getuigenissen / Getuigenis van Myriam
Document acties

Getuigenis van Myriam

Naam: Myriam
Functie: hoofdmaatschappelijk werkster « opleidingen »
Afdeling: Algemene Sociale Dienst

Foto Myriam

 

Kan je ons iets meer vertellen over je werk?

We hebben vastgesteld dat er heel wat competenties nodig zijn om bij het OCMW van Sint-Jans-Molenbeek te werken en dit zowel op het gebied van wetgeving als op het gebied van luisterbereidheid, werkorganisatie en technische kennis. Daarom hebben we een aangepast opleidingsplan uitgewerkt voor onze nieuwe maatschappelijk werkers, gespreid over één maand. Elke maatschappelijk werker die begint bij de Algemene Sociale Dienst van het OCMW van Sint-Jans-Molenbeek volgt deze opleiding.

Sinds juni 2013 plan ik de opleidingen van alle maatschappelijk werkers die we aanwerven bij de Algemene Sociale Dienst. Ik geef zelf ook opleidingen over de werking van de Algemene Sociale Dienst en over de sociale hulpverlening van het OCMW: opleiding over de wetgeving, over technische en organisatorische aspecten.

Wat trok je aan in deze nieuwe functie?

Ik ben afgestudeerd in 1998 en ben onmiddellijk bij het OCMW van Sint-Jans-Molenbeek gestart. Het was mijn eerste job. Gedurende 7 jaar was ik maatschappelijk werkster in de Algemene Sociale dienst. Nadien was ik 7 jaar verantwoordelijke van een ploeg maatschappelijk werkers.

Ik heb vastgesteld dat, om een nieuwe collega te behouden, hij in het begin begeleid moet worden in zijn leerproces en zijn evolutie. Wij moeten een nieuwkomer efficiënt omkaderen. En de opleiding is daarbij van groot belang.

Bovendien werk ik heel graag met verschillende generaties. Ikzelf ben van de generatie X. Voor deze generatie is de beroepsplicht de belangrijkste motiverende factor. De nieuwe generatie, generatie Y, hecht dan weer meer belang aan de sfeer en de dynamiek van het team.

De groepsdynamiek en de werksfeer waren voor mij van minder belang maar ik besefte al snel dat als ik er geen rekening mee hield, dit kon uitdraaien op een mislukking.

Dat is een van de redenen waarom ik me kandidaat gesteld heb toen het OCMW de functie van opleider bij de Algemene Sociale Dienst creëerde.

Hoe pak je de opleiding van de maatschappelijk werkers in de praktijk aan?

Samen met de dienst Human Resources en onze interne opleiders plan ik de verschillende opleidingen. Er zijn 4 opleidingen over de wetten en 3 dagen opleiding over het gebruik van onze software.

Wij hebben ook een systeem van peterschap opgestart. Voordien gebeurde dat allemaal nogal informeel. Degene die zin had om een nieuwe collega op te vangen, deed het.

Nu is het meer georganiseerd. Wie kandidaat-peter is, geeft gewoon een seintje. De peter dient als voorbeeld voor de nieuwe collega. Meestal heeft hij al enige professionele ervaring en ook pedagogische inzichten.

De peter is een belangrijke schakel in het leerproces.

Wat heeft je er toe gebracht om bij het OCMW van Sint-Jans-Molenbeek te werken?

Ik ben zelf van Molenbeek, ik ben er opgegroeid en ken de sociale wereld van deze gemeente vrij goed.

Bovendien ben ik een product van de immigratie: mijn vader is Marokkaans en mijn moeder Belgische. Ik vind het belangrijk om een zeer open en multicultureel imago van Molenbeek uit te dragen. Ik hou van deze multiculturaliteit en ik toon graag dat Molenbeek veel meer is dan de clichés die iedereen kent. Veel meer!

Hoe ziet een doorsnee werkdag eruit voor jou?

Dat hangt af van de weekplanning. Een doorsnee dag bestaat uit een voormiddag en een namiddag opleiding geven. Ik ben een beetje de lerares van de nieuwe collega. De eerste dag ontmoet de nieuwkomer de collega’s van zijn dienst. De tweede dag komt hij bij mij en geef ik een eerste voorstelling van het OCMW: hoe de Algemene Sociale Dienst werkt, de plaats van de nieuwkomer in de dienst, enz.

Als opleider bereid ik de opleidingen ook voor door het opstellen van brochures, samen met de dienst Kwaliteit, en zorg ik voor een technische en pedagogische ondersteuning.

Wat is volgens jou de ideale maatschappelijk werker?

Als je met een kwetsbare bevolking werkt, is het belangrijkste volgens mij er voor 100% te staan voor hen. Je moet dynamisch zijn, openstaan voor anderen en een groot werkvolume aankunnen, want de werkdruk is eerlijk gezegd vrij groot.

De ideale maatschappelijke werker voor het OCMW van Sint-Jans-Molenbeek … ik zou drie criteria aanhalen:

  • openstaan voor anderen, luisterbereid zijn en er zich van bewust zijn dat we ten dienste van de bevolking staan;
  • organisatorisch sterk zijn. Dit wil zeggen, kunnen spelen met de planning: de permanenties, de huisbezoeken, het opstellen van verslagen, het beheer van de mails, enz.;
  • en goed met stress kunnen omgaan. Maar geen paniek, dat leer je al gaandeweg.

© OCMW van Sint-Jans-Molenbeek - Alphonse Vandenpeereboomstraat 14 - 1080 Brussel
Tel.: 02/412.53.11 - E-mail: cpas.ocmw.1080@molenbeek.irisnet.be

Created and hosted by CIBG - Disclaimer